A. Le Coq

Viis spordijoogiga seotud müüti

Spordijoogi-saladus
Spordijoogi tarvitamine koos energiajoogiga tagab suurema sooritusvõime.

TEGELIKULT: Energiajookides sisalduv n-ö kiire suhkur annab korraks n-ö energialaksu, kuid juba 5-7 minutit hiljem veresuhkru tase langeb ning energia kaob. Spordijookides kasutatakse seevastu aeglaselt lahustuvat süsivesikut maltodekstriini, mis tagab ühtlasema energiataseme ja suurema sooritusvõime.

Keha kiirema taastamise nimel tuleb võimalikult kiiresti tarbida võimalikult suur kogus spordijooki.

TEGELIKULT: Organism omastab maksimaalselt 750 ml vedelikku tunnis. Kui me rohkem joome, jääb jook meile piltlikult öeldes „kõhtu loksuma“ ja tekitab ebamugavustunnet.

Rasva põletamiseks peab tarbima L-karnitiiniga spordijooke.

TEGELIKULT: Kuna L-karnitiinil on oluline roll rakusisese rasvainevahetuse reguleerimisel, arvatakse, et L-karnitiini tarbimine treeningu ajal kiirendab ka rasvade põletamise protsessi. Teaduslikult pole aga tõestatud, et L-karnitiini tarbimine lisakogustes või treeningu käigus suurendaks keharasvade põletamist. Vt. L-karnitiini kohta läbi viidud uuringut siit: http://tinyurl.com/obnlh9v

Triatleet Ain-Alar Juhansoni sõnul oleneb keha rasvade põletamise intensiivsus hoopis süsivesikute kogusest organismis. Nimelt kasutab organism treeningu käigus energia saamiseks kõigepealt süsivesikute varud, alles pärast 40-minutilist treeningut hakkab organism energia saamiseks kasutama “rasvavaru”.

Spordi- ja valgujoogid on sobilikud lühiajalise ja ebakorrapärase harrastusspordi puhul.

TEGELIKULT: Toidulisandid (ja kanged spordijoogid) on vajalikud vaid pikaajalistel treeningutel (kauem kui 45 minutit) ja olukordades, kus tavatoiduga pole võimalik ära katta keha mikro- ja makroelementide ning energia vajadust.

Trennijärgse lihasvalu ära hoidmiseks tuleb tarbida spordijooke.

TEGELIKULT: Spordijoogid küll aitavad taastada keha energiavarusid, kuid trennijärgsel lihasvalu põhjus on peamiselt näiteks esmakordne treening või lihtsalt lihaste venitamata jätmine.

 

Pea meeles:

- Spordijoogi ületarbimisel võivad tekkida raskused treeningu sooritamisel, näiteks ülekoormatud tunne.

- Spordijooke pole soovitatav tarbida madala naatriumisisaldusega dieetide puhul (nt. kõrge vererõhu ravi), kuna spordijoogis on olulisel määral naatriumi.

- Enamik spordijookidest sisaldab süsivesikuid, mis annavad energiat. Seda on oluline arvestada just nendel, kes suures koguses spordijooki tarbides loodavad kiiresti kaalust alla võtta. Spordijoogi tarbimine ilma piisava füüsilise koormuseta võib lõppeda hoopis kaalus juurde võtmisega.

- Spordijoogi valimisel ei tohiks lähtuda hinnast, sest odavad joogid sisaldavad tõenäoliselt lubatust suuremas koguses suhkrut.

- Spordijook pole võlujook. Treenitud keha ja hea vormi saavutamiseks ning säilitamiseks tuleb selle nimel füüsilist vaeva näha!

 

Allikad: Ain-Alar Juhanson, triatleet, treener, koolitaja; Naine24.ee uudisteportaal; Tallinna Ülikool, tervisespordi alused

5. august 2013

Vaata lisaks

Arctic Sport – eestlaste loodud spordijookide sari

Enamik A. Le Coq’i spordijookide sarja Arctic Sport kuuluvad joogid on isotoonilised, kehal on neid kerge omastada. Loe edasi →

© 2011 A. Le Coq
Tartus:
Laulupeo pst 15, 50050 Tartu
Tel. 744 9711
Tallinnas:
Ruunaoja 2, 11415 Tallinn
Tel. 614 1521