A. Le Coq

Energiajook – kellele ja millal?

dynamitEnergiajooke kasutavad täiskasvanud inimesed enesetunde ergutamiseks ja keskendumisvõime suurendamiseks. Energiajooke kasutavad tudengid stressirohketel kooli- või eksamiperioodidel ja tööinimesed pingelistel tööpäevadel ergutajana. Samuti autojuhid, kellel on vajadus lühiajaliselt püsida roolis erksa ja keskendumisvõimelisena.

Kuna energiajook taastab kiiresti energiavaru, võib seda kasutada ka pohmelli leevendajana. Vastavas olukorras tasuks aga lisaks tarbida ka rohkelt vett keha vedelikuvarude taastamiseks.

Energiajook on ka alternatiiv alkohoolsetele jookidele. Täiskasvanud noored, kes külastavad ööklubisid ning alkoholi ei tarbi, saavad peotuju üleval hoida ning väsimust tõrjuda energiajoogi abil (väidab 2004. aasta naisekandmise maailmameister Madis Uusorg).

Paljud tööl käivad “ööinimesed” saavad oma elustiili järgida just energiajookide abil. Energiajooke on  soovitatav tarbida aladel, kus on vaja head reakstioonikiirust ning konsentreerumisvõimet, nagu näiteks motosport.

 

Kes ei tohiks energiajooki tarbida?

- Energiajoogid ei sobi südamehaigetele ning neile, kes ei talu kofeiini.

- Hoolimata eksitavatest reklaamidest, ei sobi energiajoogid tarbimiseks sportlastele. Joogis leiduv kofeiini ja suhkru segu tõstab küll järsult veresuhkru taset, kuid takistab vedeliku imendumist ja higistamisega kaotatud vedeliku asendamist.

- Energiajooke ei soovitata tarbida diabeetikutel, sest see sisaldab rohkelt suhkrut ning süsivesikuid.

- Samuti ei soovitata energiajooki tarbida rasedatel ja last rinnaga imetavatel emadel.

 

Energiajook vs. kohv – millises olukorras mis jooki valida

Nii kohv kui energiajook sisaldavad kofeiini, mis ergutab ajutegevust ning suurendab töötamise aktiivsust ja motiveeritust.

Nii kohvi kui ka energiajookide tarbimisel peab täiskasvanud inimene juhinduma päevastest soovituslikest kofeiinikogustest ning võtma arvesse oma tervisliku seisundit. Terve täiskasvanud inimese jaoks on soovituslik kofeiini tarbimise kogus 300 mg päevas. Kofeiini sisaldavaid jooke ei soovitata tarbida südamehaigetel, rasedatel ja rinnaga toitvatel naistel ning koos ravimite või alkoholiga.

Võrreldes energiajoogiga sisaldab kohv vähem suhkrut, kuid viib seevastu organismist välja ohtralt vett ning koos sellega ka hädavajalikke mikroelemente. Samuti nõrgendab kohv luustikku, viies kehast välja kaltsiumi. Energiajooki on lisatud erinevaid toimeaineid vitamiinide näol, mis kofeiini negatiivset mõju kehale korvavad.

Kui otsustad klassikalise kohvi asemel kofeiinivaba kohvi kasuks, pole ka see sugugi ohutu valik, sest jook sisaldab kofeiini eemaldamiseks kasutatud mürgiseid jääkaineid.

Lõpliku otsuse, millist jooki millises olukorras tarbida, langetab iga inimene isseseisvalt, kuid meeles tasub pidada, et unetunde ei tohi asendada kohvi ega energiajookidega. Kasutades organismi olemasolevaid energiavarusid, kurnab energiajook organismi ja tekitab hiljem veelgi suuremat väsimust. Intensiivsele tööperioodile peab kindlasti järgnema puhkus jõu taastamiseks.

Kui siiski tuleb ette olukordi, kus on vaja lisaabi, tasub suurema pingutuse korral valida energiajook ning igapäevaselt otsustada pigem klassikalise kohvi kasuks.

 

Energiajook ja sportimine

Sporti tehes kaotab keha rohkelt vett, energiat ning vajalikke mineraalaineid.

Kehaline koormus ei ole energiajoogi tarbimise eelduseks. Nende koostis annab küll lühiajalist energiat, kuid ei taga taolist organismi energiavarude ja mineraalide taastumist nagu seda teeb näiteks spordijook. Samuti viib energiajookides sisalduv kofeiin kehast vedelikku välja.

Keha on füüsiliselt pingelistes olukordades palju vastuvõtlikum. Selle tõttu on kofeiinil trenni tehes kehale palju suurem mõju kui näiteks hommikul rahulikult kodus kohvi juues. Füüsilise pingutuse hetkel on kofeiini mõju aga lühiajaline. Samuti sisaldab energiajook tavapärasest rohkem suhkruid, mis muudab selle sportimise ajal tarbimise ebameeldivaks (jook kleepub ning ei kustuta võimalikku tekkinud janutunnet, vaid hoopis suurendab seda).

Kokkuvõttes on energiajook sobilik pigem vaimset pingutust nõudvates olukordades ning füüsilist pingutust nõudvates olukordades tasub otsustada näiteks spordijoogi kasuks.

 

Energiajoogi tarbimine – mida MITTE teha

Ära…

… tarbi üle kahe energiajoogi purgi päevas.

… tarbi energiajooki janu kustutamise eesmärgil.

… ava järgmist energiajoogi purki enne 40 minuti möödumist eelmise purgi tarbimisest.

… tarvita energiajoogi tarbimise ajal eraldi vitamiinitablette.

… tarbi energiajooki koos alkoholiga.

 

Energiajookide ületarbimine

Energiajookide ületarbimine võib põhjustada järgnevaid kõrvalnähtusid:

Kofeiinimürgitus

Tulemus: iiveldus, südame rütmihäired, kõrge vererõhk, värinad, peapööritus, rinnavalud. Äärmuslikel juhtudel võib kofeiini liigtarbimine põhjustada surma, mida seostatakse kofeiini mõjuga südame-veresoonkonnale.

Tauriini üledoos

Tulemus: liikumismotoorika häired.

Keha elektrolüütide tasakaalu häired

Tulemus: iiveldus, oksendamine, südame rütmihäired.

II tüübi (ehk insuliinisõltumatu) diabeet

Tulemus: silma-, neeru-, südame-veresoonkonna ja närvikahjustused.

 

Energiajook ja lapsed

Täiskasvanutel on kofeiini ohutu tarbimise kogus 300 mg. Sarnase koguse kofeiini saab täiskasvanu 1000 ml energiajoogist. Lastel on kofeiini ohutu tarbimise koguse aga vaid 2,5 mg/kg kehakaalu kohta ööpäevas, mille võib saada juba 250 ml energiajoogist.

Kuulus kokk Jamie Oliver on öelnud, et energiajoogid on lastele nagu kokaiin.

Tervise Arengu Instituudi tellimusel 2012. aastal läbi viidud uuringust selgus, et 7% Eesti õpilastest tarbib energiajooke igapäevaselt, rohkem kui iga viies teeb seda mõned korrad nädalas ning kolmandik õpilastest mõned korrad kuus või harvem. Tarbijate seas on rohkem poisse kui tüdrukuid, vastavalt 62% igapäevastest ja 59% mõned korrad nädalas tarbijatest. Suurim osakaal igapäevaste tarbijate hulgas on põhikooli viimaste klasside õpilastel.

Lastearst Adik Levin kirjeldab, mis juhtub, kui laps joob pidevalt kofeiini-, tauriini- või guariinisisaldusega jooke: “Lapsel tõuseb vererõhk ja kui tal on geneetiliselt head veresooned, siis mõne aja peab ta sellele vastu. Aga kui lapsel on avastamata sünnijärgne rike või veresoonte anomaalia – siis võib tekkida insult, mis võib lõppeda äkksurmaga.”

Teaduslikult on tõestatud, et 50 kg kaaluvale lapsele ei avalda kahjulikku mõju kofeiini päevane annus 15 mg, kuid üle 50 mg pideval tarvitamisel päevas võib tekkida kofeiinisõltuvus. 250 ml energiajoogis on enamjaolt aga 80 mg kofeiini, mistap ei tohiks alla 50 kg kaaluvad lapsed ja ka täiskasvanud energiajooki tarbida.

(Allikad: Ärileht; Tervise Arengu Instituut, Tervisekaitseinspektsioon, Ain-Alar Juhanson,  Noorte hääl, Kristi Vainküla, Eesti Ekspress)

23. juuli 2013

Vaata lisaks

Mis on energiajook?

Energiajookide all peetakse silmas kofeiini sisaldavaid ergutusjooke. Nimest hoolimata ei sisalda energiajoogid rohkem energiat kui teised tavalised karastusjoogid. Jookide “energia” tekib ergutavatest ainetest, mis aitavad kasutada ära organismi enda energiavarud. Loe edasi →

A. Le Coq toob turule energiajoogi Dynami:t Extra Energy

A. Le Coq laiendab energiajoogiportfelli ning toob turule energiajoogi Dynami:t Extra Energy. Jook sisaldab 10% rohkem kofeiini, mis on samaväärne ühes tassis kohvis leiduva kofeiinikogusega. Loe edasi →

© 2011 A. Le Coq
Tartus:
Laulupeo pst 15, 50050 Tartu
Tel. 744 9711
Tallinnas:
Ruunaoja 2, 11415 Tallinn
Tel. 614 1521